2011. március 26., szombat

Polikarbonát forma tapasztalat - bonbon

Első próbálkozás, de azonnal meg is kedveltem. A szilikonos formákkal semmi bajom, egyszerűbb a használata és talán a rosszult temperált csokoládéval is lehet viszonylag szép bonbont készíteni benne. Na ezt a polikarbonát formában nem lehet megtenni. Itt nagyon fontos a temperálás, amelyről bővebben ITT írtam. Ha rosszul temperálod a csokit biztos bele fog ragadni a formába. Viszont ha jól temperáltunk sokkal-sokkal szebb lesz az eredmény! Szükséges kellék egy hőmérő..nyilván mákom volt hogy eltaláltam a fokokat. :)

Íme egy jól sikerült bonbon, amin sok minden kivehető. :))))



1. Tiszta, csepp- és pormentes legyen a forma. (a képen látható formákról van szó)


2. Az öntőforma mindig szoba hőmérsékleten, de kicsit előmelegítve a legjobb. De semmi esetre se legyen melegebb a csokoládénál. Így lesz a késztermék fényesen csillogó.  Ha van otthon kézi hőlégfúvó azzal melegítsük (nekünk van :P), ha nincs jó a hajszárító is.

3. Amikor kész a temperált csokoládénk, gyorsan dolgozzunk vele, mert a polikarbonát formában gyorsabban szilárdul, mint a szilikonban. 
Teletöltjük a formát csokoládéval és az egyik oldalt kicsit felemelve visszaejtjük az asztalra, hogy a felesleges légbuborékok kitörjenek. Ezt kb. 5x megismételjük. 


Az öntőformát addig hagyjuk az asztalon pihenni, amíg a csokoládé színe sötétebb nem lesz a bonbonformák szélénél, mint a közepén. Ez azt jelenti, hogy a csokoládé kezd az öntőformához dermedni, így kialakul a csokoládéhüvely.

4. Az öntőformát a csokoládét tartalmazó tál fölé tartva megfordítjuk, úgy hagyjuk kicsit, így szépen ki fog folyni a felesleges csokoládé. (Én egy zsírpapírra csöpögtetem vissza a csokoládét, ezen szépen megszilárdul, vicces formák készülnek és az összeset fel tudom használni újra, minimális veszteséggel.) Visszafordítjuk, habkártyával szépen lehúzzuk a felesleget és betesszük a hűtőbe megdermedni a formát.
Ahogy látjátok ezen a képen nem sikerült túl jól a csokoládéhüvely kialakítása, túl sokat vártam, így a csokoládé nem terült szét teljesen. Kicsit vastagabb lett a széle...de sebaj. :)

5. Töltés: Akkor tölthetjük a csokoládéhüvelyeket, ha mindenhol egyenletesen megszilárdult a csokoládé. A krém szintje 1-2 mm-el alacsonyabb legyen, mint a csokoládéhüvely széle. A bonbonok közepén a krém alacsonyabb szinten legyen, mint a szélén, így nem fog leválni a bonbon alja.
 

6. Lezárás: 

A bonbonok talpának elkészítéséhez egy kanállal kanalazzuk rá a temperált csokoládét (itt nekem már újra kellett temperálnom a csokoládét!) a felesleget habkártyával húzzuk le és csak simán a hűtőbe tegyük be a formát.  

7. Ettől a résztől féltem a legjobban. Onnan láttam, hogy kész a bonbon, hogy megfordítottam a formát és látszódik hol ér a csokoládé a formához és hol nem. Ez nem ment olyan gyorsan, legalábbis nálam. Szerintem volt fél óra is. A legvégén én lefordítva a formát odaütöttem az asztalhoz és pottyant is ki szépen a bonbon. De ezt óvatosan, hogy se a forma se a bonbon ne sérüljön.
A tapasztalatait Vianne is megosztotta, érdemes őt is elolvasni. :)

7 megjegyzés:

Panna írta...

Szép fényes lett a bonbon és valami vagy inkább valakik még tükröződnek is benne ;-))

Gesztenye receptjei írta...

Emőke!
Nagyon szép lett, ügyes vagy.
Nekem nem ilyen anyagból van a formám, de a cég állítja, hogy polikarbonát.
Nem tudom hol a hiba, de ma megint nem volt teljes a siker, nem mindegyik jött ki, pedig mindent úgy csináltam, ahogy le van írva.
Már én is megrendeltem a hőmérőt, hátha az segít majd.
El vagyok keseredve:-(((

Praliné Zsuzsi írta...

Emőke, itt is csak gratulálni tudok. Komolyan, mire hazakerülök a formáimhoz, már perfekt leszek elméletből :)

Emoke írta...

Egyikőtökben sem merül fel, hogy esetleg Bence csinálta?! :D:D hehe. nem ő volt. :)

Panna: ;)) ott a biciklim, meg a tv igen :P Köszönöm! :)

Gesztenye: Köszönöm Neked is. :)Ne legyél elkeseredve. Direkt 3 darabbal próbálkoztam én is, úgy féltem tőle. Szerintem köv. alkalommal nekem se fog sikerülni, mindenestre mindent leírtam úgy, ahogy csináltam. Jaa és ezt most Tibi 70%-al csináltam, mert kaptam ajándékba + egy kis csokicsepp.

Erinacea: köszönöm szépen itt is! :) Én így vagyok a macaronnal, fejben rendben van! :D Sztm most se fog sikerülni, pedig a videó alapján készítettem. :( Már folyósabb, de mégse annyira...Na mindegy. :D Viszont jó piros lesz.

Bianka írta...

Tényleg gyönyörű lett

Zöldpötty írta...

szép lett, ügyes vagy! :)
elméletben már én is perfekt vagyok. mind polikarbonátos bonbonban, mind macaronból az első példányok jók lettek. bonbonból azért egy pár benne ragadt :) most gyűjtöm az energiát a következő próbálkozáshoz:) (csak nem éhgyomorra kéne)
macaronból a 2.at meg totál elrontottam, de azert finom volt a sült tésztája. macaront próbáld meg Latsia receptje alapján, nekem nagyon jó lett az első:)

Emoke írta...

Zöldpötty: köszii! :) Latsia macaronja sikerült, már megcsináltam. :) Jövő hétvégén megyek macarontanfolyamra, ott tuti profi sütők lesznek. Majd beszámolok. :)
A régi bonbonjaimat elnézve vicc, miket gyártottam és hittem akkor azt hogy húdejók. :) Most már egész jól megy a polikarbonátos. Kakaóvajjal érdemes még próbálkoznod, azzal tuti a temperálás is! És gyorsabb az egész. (majd írok hamarosan egy olyan bejegyzést is)