2010. december 18., szombat

Mogyoróvaj házilag (Bence)


A mogyoróvaj - Amerika kedvence - itthon is egyre népszerűbb. Én is csak kb 1 éve ismertem meg Emőke jóvoltából, azóta bekerült az alapvető élelmiszerek közé.
A legtöbb ember a krémes állagú mogyoróról a nutellára és a "kiskmókusok kenyérre is kenhetik" mogyorókrémekre asszociál, úgyhogy első kóstolásra meglepő lehet. A mogyoróvaj sós és  ha igazán jó akkor rendesen összetapad tőle az ember szája. De egyaránt használható sós és édes ételekhez is.

Reggelire szeretek a klasszikus PBJ (Peanut Butter Jelly) szendvicset enni (egész pontosan az én változatom: kifli+mogyoróvaj+eperlekvár) - ettől igazán tele lesz  az ember energiával.
De szoktam olyat is, hogy megkenem a kenyeret mogyoróvajjal, vajkrémmel, pici majonézzel és  uborkát, paradicsomot, hagymát, szalámit, sajtot halmozok rá vékony rétegekben.

A bolti mogyoróvaj persze indokolatlanul drága, úgyhogy házilag készítem (tisztán finomabb is).  A fél kg sós pörkölt földimogyoró kb 350ft a L*dlben, jó minőség de tényleg, csak úgy enni is finom. Fél kg mogyoróból fél kg mogyoróvaj lesz  -( Mínusz az az 1 g ami az edényre rátapad.)

Hozzávalók:

Amerikai földimogyoró (pörkölt, sózott)

Elkészítés:
Előtte

Beleteszem a mogyorót az aprítóba (kényelmesen 30dkg fér bele, teljesen nem érdemes teletömni.) és kb 10 percig nyomom a gombot.  De tényleg. Semmi egyéb trükkje nincs, csak nem szabad türelmetlennek lenni. Először csak apróra darált mogyoró lesz, nem kell megijedni és főleg nem kell olajat vagy egyéb hülyeségeket belerakni. Persze a boltiban is van némi olaj, sőt cukor is, de így csak olcsón növelik a térfogatot. Persze ha valakinek úgy jobban ízlik, még mindig megcukrozhatja-olajozhatja utólag.


Utána
Az olaj benne van a mogyoróban, ha ehhez még hozzáöntünk, akkor folyós, olajos vacak lesz, és végül sosem lesz elég krémes, szájratapadós. Szóval türelmesen berregtetni kell tovább a darálót - először hullámozni kezd, aztán örvényleni, majd ismét hullámzani, míg végül beáll a teljesen sima állag.

Jó étvágyat!

Emőkebá

UPDATE: ebből a mogyoróból készítjük (lidl)



UPDATE: katt ide:  ÚJ POSZT!

6 megjegyzés:

Bianka írta...

Imádom, főleg sütikbe nagyon kellemes ízt kölcsönöz :)

Samy írta...

Ennyi??? :DD Miért nem láttam én ezt előbb?? :D Köszi!

4Gyerek írta...

Szerintem azért illik figyelni az aprítóban végbemenő folyamatot, s nem úgy viszonyulni a dolgokhoz, hogy ha 2x10 percet hagyom a gépet berregni, akkor ugyanaz lesz. Mert nálam nem. Ugyanabból a 2 kilós tasak mogyoróból 2x is próbáltam. Egyszer otthagytam a gépet, fene tudja meddig berregett. Másodszor meg nem volt az még 10 perc se, talán 8, ellenben tankönyvbe illő lett.
Értsd alatta első az folyós volt 2 nap hűtőben tartózkodás után is, míg a második tényleg olyan mint amit elvárunk tőle. szóval én tényleg a folyamat időtartamát tudom okolni a végtermék minőségét illetően.
(bocs, hogy belekotty, csak kérdezted nálam nem-e más minőség volt a 2 mogyoró, meg ha valaki olvassa hátha hasznos infónak tekintheti)

Emoke írta...

Updateltem, feltettem egy fotót, mi melyik mogyoróból készítjük.
Bence nem szokta ott hagyni a gépet, mert ezt a gépet sajnos folyamatosan nyomni kell. :( Így ő nézi és látja a folyamatot, mikor van kész, ezért írta, hogy kb. 10 perc ezzel a géppel. :) Hát próbálkozni kell, elsőre olajat is tettünk bele, meg türelme se volt Bencének 10 percig nyomni a gombot, mindenesetre olcsóbb és finomabb. :)

Névtelen írta...

Több helyen is olvastam, hogy kell még bele méz, meg olaj...
Gondolkodtam, hogy tegyek-e bele, de megfogadtam a tanácsotokat, és nem tettem. :)
Nagyon finom lett!

Emoke írta...

Flóra: dejóóóó! örülök, hogy ízlik!!! :))) türelem, mogyóróvajat terem :D (kicsit ugyan sajnálom ilyenkor a gépet, de elég jól bírja a kiképzést :D)