2011. január 20., csütörtök

Cottage cheese házilag (Bence)

Emőkének javasolta a dietetikus, én meg utánajártam, hogy lehet ezt otthon is elkészíteni. Azt olvastam, eredetileg a szegény emberek eledele volt, csak később vált népszerű fitness étellé.  Ránézésre inkább a túróra hasonlít, - ilyen az eredeti is - a bolti változatot feltehetőleg azért préselik golyócskákká, hogy ne keverjük össze ránézésre a túróval. Végülis a fő különbség hogy  a túróval ellentétben nem préseléssel csak csöpögtetéssel készül, így magasabb a tejsavó tartalma. Ha a bolti termékhez hasonlót szeretnénk csinálni, egy kis tejfölt, sót tegyünk hozzá. Kenyérre kenve vagy akár önmagában is tökéletes. Az indiai változata a paneer annyiban különbözik, hogy a végeredményt melegítve szétnyomják masszává, megsózzák és sajttömbbé préselik   (egy adagot próbaképp be is raktam így a hűtőbe).
Nem olyan szabályosak a  bogyók mint a bolti pakkban, de hát kézműves munka:)

Hozzávalók:

2liter valódi tej, nem tartós, nem pasztőrözött.

1-2 ek 20%-os ecet. + érzéssel bele is lehet löttyinteni ha nem akar elsőre szépen összeugrani.

Elkészítés:

A tejet felforralom, majd félrehúzom a tűzről, és hagyom hogy kicsit hűljön amíg kezd eltűnni a habja.
(Egyszer még amikor nagy habot eresztve forrt öntöttem az ecetet és a habos állag miatt túl apró szemcsésre esett össze, így a szűrő se fogott fel sokat és massza szerű lett az is ami maradt).
Ezután belelöttyintem az ecetet és kevergetem - és ahogy kezd hűlni szépen összeáll apró rögöcskékké, illetve
sárgás folyadékká. A folyamatot némi hideg víz hozzáadásával is gyorsíthatjuk, de csak ha már elindult a rögösödés.  Ezt követően egy sűrű szűrőn leszűröm, hideg vízzel átöblítem, csöpögtetem  és kész.


Ezzel a módszerrel lehet legjobban a valódi friss tejnek hazudott fehér löttyöket kiszűrni, mivel azokkal
a forralás és rengeteg tömény ecet után sem történik semmi!  ( - két elvileg friss nem tartós tejjel is befürödtem már!!!)


Az ecettől szétesik a forró tej apró golyócskákká.

Elég egy egyszerű szitán lecsöpögtetni, esetleg kicsit hideg vízzel átöblíteni.

5 megjegyzés:

Beastie írta...

2 liter tejből (Nyers, házi, zsíros tejet vettem direkt) - 40 dkg túró lett - töltöm bele az 5 %-os , biológiai erjesztésű borecetet, keverem ezerrel, semmi, semmi. Nah, ne finomkodjunk. Volt még otthon egy kupica rendes ecet, rögtön beindult tőle a csomósodás..... jó a recept, finom a végeredmény, köszi.

Emoke írta...

Mi köszönjük! :)

A sajttömb, ami szintén ebből készült, az nekem nagyon bejött! Szerintem legközelebb ízesítjük apróra vágott lilahagymával! Fotót nem készítettem, mert befaltam. :) - Emőke

Bence írta...

Beastie: köszi az észrevételt, frissítem is a bejegyzést (én 20%-os ecetet használtam - borecetet amúgy is pazarlás, hiszen a végeredmény ízét nem befolyásolja, tekintve hogy ki lesz úgyis szűrve/mosva).

Ancsi írta...

ezt a bejegyzést nem is láttam :)
Nekem azt mondta az angol tanárom, hogy ha külföldinek magyarázom as túrót mondjak nyugodtan cottage cheese-t. :)

Emoke írta...

mondjad csak :D tv-paprikán is úgy fordítják ;)