2012. március 12., hétfő

Narancsos sajttorta, sablé keksz és felfújt

...bonbon nélkül. ;) Igen 3:1-ben...tessék végigolvasni. :) A blog leghosszabb bejegyzése...még nekem is nehezemre esett megírni. :) A vége végülis jó. :)

Azért szomorúan veszem tudomásul, hogy azok a "gasztrobloggerek", akik már elkészítették ezt a Michel Roux féle narancsos sajttortát - ami amúgy tényleg finom - egy szóval nem említették, hogy bizony a krémből kb dupla adag mennyiség lesz. Hát ha ezen az aprócska negatív kritikán múlik, akkor nem kapok többé "ajándék" könyvet. De mint tudjuk őszinteségből jeles, és bizony aki erre jár legalább nem fogja szidni Anyukámat, miközben elkészíti a receptet. Mert azért érdemes ám elkészíteni, tényleg finom.

Annak nagyon örültem, hogy Mandy is elgondolkozott a "friss sajt" fogalmán...ami ugye nem trappista. ;)
No tehát durva fordítási hibák vannak a receptben. Ha ezt korrigáljuk, valamint ha a sokéves konyhai tapasztalat szerint készítenénk és nem szórul-szóra a könyv alapján, és előbb körbenézelődünk a neten (külföldi oldalakon, mert a magyaron ugye nem leszünk okosabbak), akkor a 20 cm-s formához enyhe matekozás után, nem 1 kg-s tölteléket készítenénk, hanem a felét. Vagy alapból a tésztát egy kb. 28 cm-s formába tennénk és akkor már jó a töltelék mennyisége is.
De ugye nem így teszünk, hanem bízunk a könyvben és elkészítjük a 20 cm-s formában a tésztát...a maradék tésztából úgy gondoljuk csinálunk sablée kekszeket (linzert) lesz is belőle kb. 15 db (na ez viszont nagyon ütős!) és a krém elkészítése közben szembesülünk, hogy ez bizony sok lesz, akkor elővesszük a szuflé formát és a kimaradt krémből készítünk 4 db felfújtat. Na ezért 3:1-ben ez a recept.

Máskor maradok önmagam és körbejárom jobban a témát...

Még egy apróság: igaz a sablée tészta se 650g lett nekem (ahogy a könyv írja), hanem ugyanúgy 520g, mint a sucrée....pedig a sablée 100g-mal több vajat tartalmaz, de hát ha ott is matekozunk, nekem sehogy se jön ki a 650g. Nem hiszem, hogy a tojások mérete ennyiben eltérne. 

Viszont a sablée tészta tényleg jó, nekem jobban ízlett, mint a sucrée.

No de nézzük meg jobban ezt a narancsos sajttortát. Jó, mi? :)


Tehát az alapfogalmak:


Friss sajt:  Ha átfordítanánk angolra, akkor fresh cheese. Rákeresünk: itt található egy összefoglaló a "friss sajtokról". Hát van itt minden. Na de az angol receptre rákeresve, pl itt nem fresh cheese-t találunk, hanem "curd cheese-t", ami a túró!
Én a biztonság kedvéért a túrót kevertem egy kis cottage cheese-el. Natúr változat, enyhén sós, nem érezhető a végén.

Natúr krémsajt: vagy philadelphia krémsajt vagy mascarpone - mascarpone volt itthon. Nem variáltam.

1. recept: Narancsos sajttorta 
(ahogy én csinálnám köv. alkalommal)

20 cm-s formához

2 db leveses közepes narancs
175 g túró 
(vagy 100 g túró és 75 g cottage cheese - én most is kevertem)
175 g mascarpone
75 g tejföl
80 g kristálycukor
2 tojás

6 ek narancslekvár, enyhén felmelegítve és átszűrve
2 narancs kandírozott héja (elhagyható)

Narancsos sajttorta (ahogy a könyvben van)

20 cm-s formához

4 narancs
350 g friss sajt
350 g natúr krémsajt
150 g tejföl
175 g kristálycukor
4 tojás

6 ek narancslekvár, enyhén felmelegítve és átszűrve
2 narancs kandírozott héja (elhagyható)

A tésztát 3 mm vastag körformára nyújtjuk, és kibélelünk vele egy 20 cm átmérőjű (4 cm mély) tortaformát. Hűtőben 20 percig pihentetjük. 



A sütőt előmelegítjük 170 fokra. A tészta alját villával megszurkáljuk. A tésztát 30 perc alatt vakra sütjük. (vagyis: a tésztát sütőpapírral beborítjuk és sütőbabot öntünk bele, ami lenyomja a tésztát, és megakadályozza, hogy sütés közben a tészta felhólyagosodjon.) Eltávolítjuk belőle a sütőbabot és a sütőpapírt, majd további 5 percre visszatesszük a sütőbe, végül félretesszük hűlni. A sütőhőmérsékletet 140 fokra állítjuk.

A töltelékhez finomra reszeljük a narancsok héját, majd a levüket kifacsarjuk és átszűrjük. A kétféle sajtot (vagyis a 3 félét: a túrót, a cottage cheese-t és a mascarponét) tejfölt és a cukrot egy tálba töltjük és alaposan összeforgatjuk. 
Egy másik tálban habosra keverjük a tojásokat, majd óvatosan beledolgozzuk a sajtos keverékbe. 
Hozzáadjuk a narancshéjat és a narancslét. 

A tölteléket a tortaformába öntjük és a sütőben 1,5 órán át sütjük. Ellenőrzésképp tűt szúrunk a közepébe, ha tisztán jön ki belőle, elkészült.
Rácsra tesszük és hagyjuk 20 percet hűlni, mielőtt eltávolítanánk a kapcsos formát. Hagyjuk teljesen kihűlni és tálalásig tegyük hűtőbe.

Tálalás előtt egyenletesen megkenjük a tetejét lekvárral. Várjunk néhány percet, amíg a lekvár kissé megszilárdul, majd a tortát nagyon éles késsel felszeleteljük.

off:

Ha valaki a könyv alapján haladna érdemes nagyobb formában és több tésztával készíteni. De ha nem így tesz, mint ahogy én se tettem, akkor a maradék sablée tésztából jöjjön egy kis sablée válogatás. :)

2. recept: mini sablé válogatás


Tehát a begyúrt pâte sablée tésztából megmaradt 240 g. Ebből készült finom sablé linzerek. Kávéhoz nagyon finom volt. Na ezt tényleg érdemes elkészíteni!!

Szükséges még a tojásmáz: 1 tojás sárgája összekeverve 1 ek tejjel.

Kinyújtjuk a tésztát 2-3 mm vastagságúra. És mint a linzert kiszaggatjuk. Bekenjük hideg vízbe mártott ecsettel, rákanalazunk egy teljes tésztára kis lekvárt, a lyukas tésztát ráhelyezzük (vagy a lyukba töltjük a lekvárt) Nekem az első könnyebb volt.

A maradék tésztából golyókat formázunk, mélyedést nyomunk a közepébe és megtöljük lekvárral. 


Tojásmázzal megkenjük a tésztát és 170 fokra előmelegített sütőben 6-10 perc alatt megsütjük vastagságuktól függően. Ha kész, rácsra tesszük kihűlni.


3. recept: Narancsos felfújt


Nos a kimaradt krém így végezte. :) Beletöltjük 4 db szuflé formába és kb. 40 perc alatt megsütjük. 

Hááát végülis örülök, hogy megoldottam a problémát. :) A torta nagyon ízlik! A keksz is...a szuflé sem volt rossz ebben a formában. :)  

Tehát 3:1-ben. :)

7 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

Most jól folytatom az elkezdett beszélgetést itt: rájöttem, hogy az enyémbe azért ment bele az összes krém, mert kb. kétszer ilyen magas a forma, ezt most gyorsan oda is írom.

Emoke írta...

jó:) Amúgy nem baj, hogy ennyi minden lett belőle, csak nincs aki megegye...szóval holnap viszem anyukáméknak. :D

De ja a forma ha magasabb..meg a tészta is...csak akkor a tészta széle összeesik (hiába van kibélelve)...na mindegy. Tanultam belőle!! És örülök, hogy benned is felmerültek az esetleges kérdések. :)

Mellesleg vmi miatt nem kapok mailértesítőt, ha írsz a blogodba..eddig fel lehetett iratkozni...szóval megyek meglesem. :D

mandy tarragon írta...

Szerintem csak azért nem kapsz értesítést, mert frissítettem a bejegyzést. De mostanában a bloggernél ki tudja :)

Gizi írta...

Emőke, nagyon klassz lett a tortád!! Amennyiben nálam beleolvasol, én meg is írtam, hogy nem a könyv receptje alapján készült a torta. Én is soknak találtam a tölteléket, így rögtön 24 cm-es formába sütöttem meg a tésztát. A tölteléken is változtattam, más hozzávalókat használva. A saját verziómmal elkészített torta, nagyon finom lett. Te viszont ötletesen megoldottad a könyv receptje alapján elkészített, és túl sok tésztát, és tölteléket. Anyukádék biztosan örülnek majd, és jó étvággyal fogyasztják el.

Emoke írta...

Gizi: nálad csak átfutottam a receptet, mivel láttam, hogy te tök másképp csináltad. (amúgy jól tetted és tök jól is nézett ki :D) Csak ahogy írtam én a könyv szerintit akartam elkészíteni, ha már ugye csúcsszuper a könyv...nem pedig külön kreálni agyalni...bár kellett hozzá így is. :/
Mandy is tök jól leírta a sajtos dolgot, ami sztm durva fordítási hiba mert pl anyukám nagyon nem tudná miről van szó.
Amúgy igen, nekik ízleni fog és már várják is a "szeretetcsomagot"! :)
Vi

Barbi konyhája írta...

Nincs aki megegye??? Ittvagyokittvagyok!!!
Én a könyvet kemény Ft-ért megvettem és nagyon várom az időt, hogy nekiállhassak, de ez a bejegyzésed is előkerül akkor majd!! :)))
Az azért kicsit bántó, hogy egy ilyen drága és felkapott könyv ennyire felületes, mert, ha ezt nem írod, én oda sem figyelek, hát még a kezdők!
Köszi!

Emoke írta...

Barbi: :)))) Anyukámék már lestoppolták, de virtuálisan megy egy szelet. :D
Én sem figyeltem oda, vakon bíztam a csúcsszuper könyvben.
A fordítási hibát leszámítva tényleg sok a krém. Bár gondolom legtöbbjünknek 24-28-as formánk van (akkor nem lesz gond).
Éva ezt írta nekem fb-on, hogy a spanyol verzió is más egy kicsit. :D
De megéri elkészíteni, mert finomnak finom. :)