2010. november 29., hétfő

Adventi koszorú mézeskalácsból

Hát az ötlet sajnos nem az én fejemben született meg, nem is értem miért nem?! :))) Hisz minden évben készítünk mézeskalácsot és minden évben szenvedek az adventi koszorú kérdésével. Most is kicsit későn kaptam észbe, de Mohánál olyan szépeket láttam, hogy teljesen belelkesedtem.  Majdnem mindent úgy csináltam ahogy Ő leírta, asszem csak mézből tettem többet, mert a kis mackó méz a 25 dkg-os és egy zacskó mézesfűszert tettem bele a 2-3 teáskanál helyett. Ezekhez a koszorúkhoz tényleg keményebb tésztára és nem a jól bevált tésztámra van szükség.
2 db-ot készítettem, kb. 30 cm-es átmérőjűek.

Hozzávalók
Tésztához: 60 dkg liszt, 1 evőkanál kakaópor, 25 dkg porcukor, 20 dkg méz, 2 dkg vaj, 3 tojás, 2-3 teáskanál mézeskalács fűszerkeverék, 1 csapott kávéskanál szódabikarbóna

Színes mázhoz: 3 evőkanál meleg víz, 1 evőkanál zselatin, ételfesték (szilas, kis zöld dobozosa 3 színben kapható, 80 ft volt az auchanban darabja)

Díszítéshez: 1 tojásfehérje, 20 dkg porcukor, 2 csapott evőkanál étkezési keményítő, 1 teáskanál ecet


A lisztet, a porcukrot, a fűszert, a kakaóport és a szódabikarbónát nagyobb tálba szitáljuk. A mézet a vajjal meglangyosítjuk, a tojásokat villával elkeverjük. A liszt közepébe öntjük a mézes vajat és a tojásokat, majd alaposan összedolgozzuk a tésztát (lehet géppel is). Folpackkal letakarva, hűvös helyen másnapig pihentetjük. (Akár több napig is állhat a tészta.)

Másnap lisztezett deszkán nagyon alaposan átgyúrjuk a tésztát, és nagyjából 3-4 mm vékonyra nyújtjuk. Kartonsablon mentén kivágjuk a formákat belőle. Az átgyúrás fontos, különben buborékos lesz a tészta felszíne, nem sima!

A sütőt begyújtjuk 180 fokra. A mézeseket 10-14 perc alatt megsütjük. A sütési idő függ a sütőtől és a tészta vastagságától, figyelni kell!

A színes mázhoz hőálló pohárban feloldjuk a zselatint a vízben, ételfestékkel színezzük. A szín erősségét egy kis darab mézesen tudjuk kipróbálni, ha sötétebbet szeretnénk, tegyünk még festéket bele.
Kicsi lábosban vizet forralunk, ebbe állítjuk bele a festékes poharat, így folyékony marad amíg a mézeseket festjük.
 A kihűlt mézesekre lapos ecsettel kenjük a festéket, majd száradás után lehet írókával díszíteni őket.

Az írókához a porcukrot kávédarálón megdaráljuk, vagy nagyon sűrű szitán átszitáljuk. Belekeverjük az étkezési keményítőt is. A fehérjéhez adjuk nagyjából a porcukor felét és az ecetet, majd kézi vagy gépi habverővel elkeverjük. A massza kifehéredik és a térfogata is megnő. Annyi porcukrot adagoljunk még bele, hogy nagyon sűrűn folyós legyen. (Nem fog kelleni az összes cukor, a tojás méretétől függ a mennyiség.)
Nejlonzacskóba töltünk belőle egy keveset, felül elkötjük, alul pici lyukat vágunk rá, így tudunk szépen dolgozni vele.
/Én beszereztem egy ilyen tubust, ezzel díszítettem./

Ha nagyobb felületeket akarunk mázzal borítani, akkor kiveszünk az írómázból és nagyon kevés vízzel folyósabbra keverjük. Ezt nagyobb lyukú nejlonzacskóból nyomjuk a mézesre, és vízbe mártott, kinyomkodott ecsettel kenjük el szép egyenletesre. Ha megszáradt, lehet rá írókázni.

3 megjegyzés:

Bianka írta...

Nagyon szépek

tücsi írta...

Most először kirándulok a blogotokban, nagyon tetszik. Az adventi koszorúk is lenyűgöztek:)
Békés Boldog Új Évet kívánok Nektek!!

Emoke írta...

Tücsi: köszi :) Ez még az első próbálkozás volt. :) BUÉK! :)